Pachatel: Hobit (J. R. R. Tolkien) - Kniha

Obvinění: Kniha Hobit je obviněna z nezáživnosti a nudnosti.

Průběh vyšetřování:

Jak už to tak bývá maturita se blíží pro každého z nás, jen někoho čeká dříve, někoho později. Samozřejmě je nejlepší začít s maturitní četbou co nejdříve. Sama jsem zabrousila do onoho seznamu a všimla si knihy Hobit. Už dřív jsem na ni slyšela spoustu názorů. Některým se velmi líbila a jiní se mi zmiňovali, že je velmi nudila. Rozhodla jsem se to posoudit sama svým “čtenářským okem“.

A jak u mě tato kniha obstála?

Do čtení jsem se pustila s jistými předsudky, že mě to nebude vadit. Abych se přiznala, viděla jsem všechny filmy a moc jsem si od toho neslibovala z jednoho prostého důvodu. Filmy vznikly tři z jedné tak malé knížečky, což se mi poměrově vůbec nezamlouvalo, ale řekla jsem si, že za pokus nic nedám. Tak jsem se do toho tedy vrhla po hlavě a každý volný večer strávila nad tímto textem.

Začněme tím pozitivním, co se mi na tom zamlouvalo. Je třeba pozdvihnout klady, ne?

Autorova slovní zásoba je velmi pestrá, avšak si myslím, že český překlad postrádá to jisté kouzlo jako originál. Nemám odvahu na to, abych sáhla po originále, protože nejsem příliš zdatná v angličtině, ale i přesto si myslím, že původní znění je o dost lepší. Možná se pletu, možná ne, ale je to jen čistě můj názor. Autor vše dopodrobna vysvětluje, tudíž se v tom nemůžeme ztratit. Také zde musím ocenit, že je do příběhu zapojeno velké množství kouzelných bytostí a autor je všechny vybarvuje, tudíž víme, jak se tyto stvoření prezentují a jestli patří ke zlé, či dobré straně. Toto by k pozitivům prozatím stačilo…

Negativa?

Autor někdy přechází až moc do běžného hovoru, jako by nám vyprávěl svou zábavnou historku, což se mi vůbec nelíbí. Člověk se pořádně nevcítí do příběhu a nemůže to prožívat spolu s hlavní postavou. Někdy používá až moc “vaty“ a člověk má někdy pocit, že se u toho nudí a sem tam jsem měla pocit, že u toho usnu. Ale zároveň sem tam nabral rychlý spád děje a já se v tom mírně ztrácela. Například, jak se ubytovali u Elronda. Chvíli jsem nevěděla, která bije, a motala jsem se v tom. Naštěstí po chvíli jsem se v tom dokázala dostatečně zorientovat a pokročit v ději dál.

Shrnutí:

Kniha Hobit je po důkladném prozkoumání zbavena všech obvinění. Pro milovníky fantasy žánru je to spíš oddechovka, protože je tam nejvíc hlavní děj a nenachází se tam moc “odboček“. I přes všechny již zmiňované zápory je tato kniha zajímavá a dobře zpracovaná. Doporučuji její přečtení a rozhodně i filmová adaptace není k zahození. Tato kniha si rozhodně zaslouží místo ve vaší osobní knihovničce.